Bezoekers van website groeit door

Het jaar 2020 sluit zich. Tijd om de statistiek van deze website op te maken. In 2020 steeg het aantal bezoekers met zestig procent. Sinds het begin is er een geleidelijke jaarlijkse stijging, die in 2020 versnelde door de coronacrisis.

Er komen dagelijks zo’n tweehonderd, soms oplopend tot vijfhonderd, unieke bezoekers en er worden zo’n vierhonderd, soms doorstijgend tot over de duizend, pagina’s bezocht. De perioden maart en oktober waren maanden met veel bezoek, te verklaren vanuit de corona-ontwikkelingen. De pieken van het bezoek vallen tussen tien en twaalf ’s ochtends en tussen zes en acht ’s avonds. De meeste mensen blijven een minuut op de website.

De geregelde update met corona-informatie was met kop en schouders het meest bezochte onderdeel van de website. Thema’s als mutaties en de agenda van de classispredikant kunnen zich altijd al in veel interesse van het publiek verheugen. Opmerkelijk is het grote aantal bezoekers aan pagina’s waarop gebeden worden aangereikt. En – logisch gezien de huidige actualiteit – waren er veel hits op de diverse onderdelen van de uitgave ‘Als het leven kantelt’, de teksten waarop in januari nog een aantal webinars volgt.

De bezoekers komen voor twee derde uit de classis Overijssel-Flevoland en voor een derde uit andere delen van het land. Hoe groter de plaatsen, hoe meer voor de hand liggend het is dat ze in de lijsten met veel bezoekers voorkomen. Wat de classis betreft gaat het om plaatsen als: Zwolle, Almere, Almelo, Rijssen, Emmeloord. De meeste bezoekers van buiten de provincie komen vanuit de grotere plaatsen, zoals Rotterdam, Amsterdam en Utrecht.  

De statistiek laat zien hoe mensen binnenkomen op de website. Driekwart komt via de zoekmachines binnen; dat was vorig jaar nog 53 procent. Een kwart komt rechtstreeks op de website, net als vorig jaar. De rest komt van andere websites of via social media binnen.

Door een koppeling met Google Analytics is het mogelijk om een verder profiel te geven van de bezoekers. Een kwart zit in de leeftijd van 45 tot 54 jaar; een derde 55 tot 64 jaar; 40 procent is 65-plus. Zo’n 55 procent is man, 45 procent vrouw. Naast interesse in kerkelijke berichten hebben de bezoekers interesse in zaken als: voedsel, algemeen nieuws, media en levensstijl.