Zwolse kerken voeren campagne om mensen over drempel te helpen

De protestantse gemeente te Zwolle houdt een campagne 'Welkom in de kerk' vanaf 24 augustus. De campagne is bedoeld om mensen erop te wijzen dat de kerkdeuren na het achter ons liggende deel van de coronacrisis weer geopend zijn en om te laten zien wat er zoal binnen de kerk aan activiteiten plaatsvindt.


Theo Brand en Karlijne Brouwer, betrokken bij de communicatie van de protestantse gemeente Zwolle leggen de achtergronden van de actie uit. 'In de kerk maken we ons op voor een nieuw seizoen. Fijn dat we elkaar, zonder beperkingen, kunnen ontmoeten in de kerk. Onze kerkdeuren staan voor iedereen wagenwijd open'.

De initiatiefnemers signaleren dat de betrokkenheid nog kan groeien. Daarom noemen ze de openingstijden van de diverse kerkgebouwen. In Zwolle zijn dat de volgende kerken: de Adventskerk, Jeruzalemkerk, Oosterkerk, Open Kring, Sionskerk en Stinskerk. Ze wijzen niet alleen op de zondagse erediensten: 'Er gebeurt meer dan zondags samen vieren. Hopelijk inspireren we Zwollenaren – lid of geen lid, of mensen die al een tijdje niet in de kerk zijn geweest – om de kerk (opnieuw) te ontdekken'.


De communicatiemensen begeleiden de campagne. Ze sturen alle kerkgroeten en zondagsbrieven in de campagnetijd wekelijks een bericht, waarmee ze kerkbezoekers bij de campagne betrekken. Ze maken materiaal voor de beamerteams. En elk  kerkgebouw ontvangt - via de scriba's - voor de start van de campagne een pakket met een vlag en een banner om bij de kerk op te hangen, plus een toelichting hierbij.

De campagne krijgt wekelijks aandacht in het lokale weekblad De Swollenaer. Ze plaatsen daarin acht weken lang een advertentie en een artikel. De predikanten en de diaconie spelen een rol bij de inhoud. De Zwolse kerk maakt de activiteiten ook zichtbaar op straat, via posters langs de weg. De teksten zijn zijn twee weken te zien in de buurt. Zwolse media worden benaderd met een persbericht en er komen berichten op social media: Facebook, Twitter en Instagram. In Gaandeweg (het algemene protestantse kerkblad van de stad) verschijnt een artikel over de campagne. De website pknzwolle.nl/welkom ondersteunt de campagne.

De organisatie plaatst een oproep zelf mee te doen met de campagne via social media: 'Maak je op persoonlijke titel gebruik van LinkedIn, Twitter, Facebook en/of Instagram? Dan vinden we het leuk als je over de campagne post! Bij de start van de campagne sturen we jullie voorbeeldposts die je op je eigen kanaal kunt plaatsen.

Volg ook de Protestantse Gemeente Zwolle op Facebook, Twitter of Instagram, en fijn als je onze berichten deelt!'