Foto: associatieve foto (archief)

Meeste kerken zetten vrijwilligers in als taxiservice


Kerken maken weinig gebruik van betaalde taxidiensten. Over het algemeen is er een groep van vrijwilligers die op zondag of bij een andere kerkelijke activiteit tussen de één en tien personen naar de kerk rijden. Ook is er in verschillende gemeenten sprake van spontane carpooling.

Dat blijkt uit een rondgang langs diverse diaconieën in de classis Overijssel-Flevoland. De meeste gemeenten hebben een officieel systeem, waarbij vrijwilligers uit een pool van autorijders circa één keer per vier tot zes weken dienst hebben en mensen thuis afhalen. In sommige plaatsen functioneert zo’n dienst sinds jaar en dag, zoals IJsselmuiden en Zwartsluis. Op andere plaatsen wordt het hernieuwd opgepakt, zoals in Enschede.

In weer een andere plaats komt een gemeentelid met de regiotaxi, maar dat bevalt minder goed, omdat zo’n taxi met lokken van uren werkt – het gaat om een rolstoelgebruiker – en die uren sluiten niet altijd goed aan bij het einde van de kerkdienst. Soms komt de taxi een half uur te laat, dan weer vertrekt de taxi als de dienst nog niet is afgelopen. 

In hervormd Westerhaar stelde taxibedrijf Peter's materiaal ter beschikking en een gemeentelid, tevens werkzaam in de taxibranche, haalde mensen om niet van huis. 

Waar een gemeente met kerksluiting te maken heeft, kan een afspraak met een taxibedrijf een uitkomst bieden. Gemeenteleden hoeven dan niet thuis te blijven, omdat er geen vervoer is. Afhankelijk van de afname kan met het taxibedrijf een afspraak voor diverse zondagen worden gemaakt. In één van de grotere steden noemen ambtsdragers het als optie; in streekverband kan het tegen het licht worden gehouden. Een alternatief is ook daar de inzet van vrijwilligers.