Foto: Koen Peeters, data-analist voor omroep Flevoland, geeft tekst en uitleg voor de mediaraad

Statistiek laat regionale journalistiek aansluiten bij belangstelling burgers


Welke kop en welke foto levert de meeste lezers op? De regionale omroepen experimenteren met data-analyses om dat uit te vinden. Alle omroepen zetten personeel in om de presentatie van nieuws en verhalen te verbeteren. Ze zetten digitale programma’s in om te weten waar de meeste mensen op aanslaan. De mediaraad van omroep Flevoland sprak daar over op 20 november.

Neem de volgende twee koppen:

‘Driekamerappartementen in voormalige kerk in Emmeloord’
en
‘Voormalig kerkgebouw in Emmeloord omgebouwd tot 14 appartementen’

De redacteur heeft deze twee koppen gemaakt en beide worden gebruikt voor een deel van de bezoekers. Binnen een half uur blijkt dat dat eerste kop drie keer zo populair is dan de tweede kop. Ook is duidelijk dat de lezers bij de eerste kop langer in het artikel blijven lezen dan bij de tweede kop. Dus na een half uur wordt besloten de eerste kop voor de hele achterban te gebruiken.

Nog zo’n voorbeeld:

‘Dit is waarom Urk zo’n warme band heeft met Israël, ‘Het begon met de dienstmeisjes’
en
‘De warme band tussen Urk en Israël gaat bijna twee eeuwen terug, zo is dat ontstaan

De cijfers die na een half uur binnenkomen wijzen uit dat de eerste kop zestien keer zo populair is dan de tweede kop. Dus gaat de eerste kop verder het net op.

De data-analyse, zo werd uitgelegd, laat zich verder verfijnen. Je kan bijvoorbeeld het aantal hits van artikelen nauwkeurig in beeld brengen. Hoeveel mensen komen in een bepaalde tijd binnen via een zoekfunctie op internet, via facebook en via de eigen website? Hoe lang blijven ze bij een concrete pagina? En gaat het om mensen die meer artikelen bij je medium bezoeken of om mensen die toevallig op een trefwoord afkomen? Al die statische gegevens helpen mee om het journalistieke product van de regionale omroepen te verbeteren.

Voor redacties is het wennen. Want ze zien ook dat pakweg zeventig procent van de nieuwsitems niet echt aanslaan. En dat meer op personen gerichte beleving weer meer lezers trekt. En dat mensen digitaal uiteindelijk toch een voorliefde hebben voor teksten boven de ingelaste video-opnames. Het zijn allemaal gegevens die helpen om het medium ‘regionale omroep’ een groter bereik te geven en om aan te sluiten bij de belangstelling van de afnemers.

De mediaraad van omroep Flevoland sprak er over. De mediaraad is samengesteld uit meer dan tien maatschappelijke velden in Flevoland die input geven aan de omroep, zodat de omroep maximaal aansluit bij het grondvlak van de samenleving. Er zijn velden als ‘sport’, ‘minderheden’, ‘zorg’ en ‘onderwijs’. Namens ‘levensbeschouwing’ is Klaas van der Kamp lid van de mediaraad. Hij werd in de vergadering van 20 november herbenoemd voor een nieuwe periode van vijf jaar.