Kamper theoloog vertaalde tweede deel van Bavinck in het Russisch

Het tweede deel van Bavincks Dogmatiek in de Russische taal is eindelijk verschenen. Die verzuchting plaatst Dmytro Bintsarovskyi uit Kampen op internet. Het heeft de Witrussen een jaar gekost om te concluderen dat de uitgave geen extremistische ideeën in zich heeft en de tekst kon worden vrijgegeven.

Op internet te vinden via Lexham Press, een Engelse uitgeverij die bijbelkennis wil vergroten door bijbelstudiematerialen uit te brengen, wetenschappelijke werken en pastorale bronnen. Het is een uitgeverij die bijvoorbeeld ook werk van Klaas Schilder uitbrengt in het Engels.

Dr. Dmytrio Bintsarovskyi is geassocieerd onderzoeken bij het Neo-Calvinistische Onderzoeksinstituut, verbonden aan de theologische universiteit van de Broederweg, nu Plompetorengracht te Utrecht.  Hij bracht in 2022 de Gereformeerde Dogmatiek, deel I uit als vertaler.

‘Voordat ik aan mijn studie begon, wist ik natuurlijk dat Bavinck de onbegrijpelijkheid van God probeerde te benadrukken’, zegt Bintsarosvkyi. ‘Het is bijvoorbeeld opmerkelijk dat hij zijn leer over God opent met te zeggen dat mysterie de levensader van de dogmatiek is, of dat Karl Barth in Bavinck de enige recente dogmaticus vond die het belang van dit onderwerp inzag. Wat ik echter pas later ontdekte, is dat deze nadruk deel uitmaakt van Bavincks bredere theologische visie vol eerbied voor elk soort mysterie: niet alleen van God, maar ook in de schepping’.

Bintsarovskyi raakte in theologische kringen bekend met zijn uitgave ‘Hidden and Revealed’ uit 2019. Dmytro Bintsarovskyi onderzoekt daarin de verborgenheid en openbaring van God in twee afzonderlijke theologische stromingen: de gereformeerde traditie zoals we die kennen in Nederland en de orthodoxe traditie bekend uit Oost-Europa. Bintsarivskyi kent Herman Bavinck goed en John Meyendorff. Ze zijn voor hem gidsen om de oecumenische dialoog tussen de twee tradities te toonzetten.

Dmytro kreeg op 6 december 2010 in Kampen als student de Van den Brink Houtmanprijs. Een bedrag van 2750 euro, jaarlijks uitgereikt aan de schrijver met de beste masterscriptie van de PTU of een andere protestantse predikantenopleiding. Hij kreeg de prijs voor zijn scriptie ‘All-in All. Bridging transcendence and immanence according to Sergii Bulgakov’. Hij volgde de masteropleiding aan de gereformeerde kerk vrijgemaakt en is lid van de baptistenkerk in Oekraïne. Hij was in 2010 als docent verbonden aan het Reformed Evangelical Seminary in Kiev.

In zijn masterscriptie tekent zich zijn interesse af. De hoofdvraag van de studie gaat uit naar de leer van de incarnatie van Christus als brug tussen ‘boven’ en ‘beneden’. Is de wereld feitelijk losgezongen van God? Kan de moderne mens het alleen af? Bulgakov komt dan met het concept van sophia (grieks voor wijsheid), dat laat zien hoe er tussen God en mens, God en wereld, een verbinding kan zijn, en eigenlijk altijd al is. Een visie waarin woorden als eenheid, integratie en participatie de toon zetten. Het gaat om kenosis, ontlediging en de goddelijke sophia die de basis is voor de mogelijke vereniging van goddelijke en menselijke natuur.

Bulgakov legt uit dat een mens uit drie delen bestaat: lichaam, ziel en geest. De eerste twee zijn geschapen, de laatste is ongeschapen. Dankzij die geest heeft de mens deel aan de goddelijke natuur. De mens heeft weet van eeuwigheid en verliest de ontvankelijkheid voor God niet, ook niet na de zondeval.

De menselijke natuur wordt geheiligd, maar omgekeerd moet de godheid zichzelf verminderen om te kunnen bestaan met de menselijke natuur. Zo interpreteert hij de kenosis, de zelfontlediging. De Logos verbergt zijn godheid in het worden. De godheid wordt manifest in Christus’ opstanding en hemelvaart en dat gaat door in de vergoddelijking (deïficatie) van de mensen.

De verbinding is de sophia, de wijsheid, de liefde, de goddelijke natuur in actie. De sophia maakt zichtbaar dat God niet alleen transcendent, absoluut, ontoegankelijk is, maar ook actief, immanent, relationeel en openbarend. Sophia is de ontologische brug die God en wereld omvat.