Blijvende plaats gezocht voor kunstwerk uit kerk

Wie neemt de verantwoordelijkheid en zorgt er voor dat het bijzondere glasmozaïek in Open Hof te Dronten veilig gesteld wordt? Daarover schrijft de Stentor. De regionale krant stelde vast dat burgemeester en wethouders nog geen actie ondernemen. En de krant laat erfgoedvereniging Heemschut aan het woord, die teleurstelling daarover uitspreekt.

Het glasmozaïek is gemaakt door de kunstenares Dora Tuynman, overleden in Deventer in 1979. Ze maakte het in overleg met de architect Wouter van der Kuilen sr. in 1965. Het werk is verwant aan Cobra, zonder dat ze ooit lid is geweest van de puur uit mannen bestaande groep. Ze zwierf door verschillende landen en kwam in 1963 terug in Nederland. Ze maakte in opdracht van architect Wouter van de Kuilen sr grote reliëfs in metselwerk Emmen, Emmeloord, Hoorn en Dronten. Verschillende van die werken hebben verb ouwingen en afbraak niet overleefd.

Het mozaïek is te vinden op de aandachtswand achter het liturgisch centrum. Er is een groot reliëf geplaatst wat precies achter de avondmaalstafel wordt onderbroken door een veelkleurig glas-appliqué. Een glasappliqué, ook wel geluimd glas genoemd, is een techniek die in de glaskunst geregeld wordt toegepast. Bij glasappliqué worden glasstukken in allerlei vormen, soort en kleuren op een stevige glasdrager gelijmd.  

De vraag hoe het met het kunstwerk zal gaan is actueel nu het kerkgebouw Open Hof definitief is verkocht. De ontwikkelaar wil het gebouw nu verbouwen tot appartementencomplex. Het kerk- en zalencentrum is in 1965 gebouwd en is daarmee één van de oudste gebouwen van Dronten. In 2020 werd door het kerkbestuur besloten dat de kerkelijke activiteiten zouden verhuizen naar De Ark.

De gemeente wijst bij de vraag naar de toekomst van het kunstwerk in de eerste plaats naar de koper en de verkoper. Eventueel kan de gemeente ondersteuning bieden.