Foto: voorbeeld van een pagina uit de catechesemethode uitgegeven in eigen beheer
Unieke catechesemethode doet recht aan Bijbel, Catechismus en hedendaagse didactiek
Niet alleen scholen doen hun beklag over de methodes die uitgevers aanreiken. Ook catecheten merken dat ze met schaar en lijmpot in de weer moeten om hun eigen materialen te ontwikkelen. Sjoerd Bakker, jongerenpastor van de gereformeerde kerk op Urk, had er genoeg van. Hij ontwikkelde een eigen catechesemethode ‘Voetstappen’ en gaf die vorm met een rijkdom van illustraties.
Het gaat om een methode voor tieners. Als jongerenpastor en godsdienstdocent is Sjoerd Bakker dagelijks bezig met de vragen die bij jongeren leven. Hij wilde die vragen vertalen naar een methode die rechtdoet aan de Bijbel en aan de geloofsovertuiging. Het werk, inmiddels in prachtig drukwerk verschenen, wordt wekelijks gebruikt bij de honderden jongeren die in De Poort op Urk bij elkaar komen. En ook de jongeren van de hervormde gemeente in Emmeloord hebben het materiaal inmiddels overgenomen.
De methode loopt chronologisch door de Bijbel. De jongeren maken met verschillende personen kennis. Ze spiegelen zich in hun geloofservaringen. ‘We ontdekken’, aldus Sjoerd Bakker, ‘dat achter de grote namen uit de Bijbelse geschiedenissen vooral heel menselijke personen schuilgaan’. Daarnaast passeren de vragen die in de geloofsleer van de protestantse kerk zijn verwoord in de Heidelberger Catechismus. ‘Deze oude catechesemethode in vraag-antwoord-vorm legt ons in deze tijd nog steeds heel duidelijk uit waar wij voor staan in ons christelijk geloof’, aldus de jongerenwerker.
Sjoerd Bakker slaagt er in diepe inhoud te koppelen aan aantrekkelijke vormgeving. Hij verbindt klassieke bronnen zoals de Heidelberger Catechismus met hedendaagse vragen en lesmethoden. Qua toepassing weet de schrijver de ene keer met een dobbelsteen tieners een opdracht te laten uitvoeren, de andere keer moeten ze een puzzel oplossen, of hij stelt de vraag: Schrijf een dankgebed over het thema van vandaag’.
Neem bijvoorbeeld het verhaal van Noach, de man die de ark bouwt, omdat God spijt heeft van het maken van de aarde. Hij begint een gesprek met de jongeren over spijt. ‘Als God toen spijt had, hoe zou God dan vandaag naar de wereld kijken?’ is een gespreksvraag die hij aanreikt. En om zich het Bijbelse denken eigen te maken is er een bijbelfragment uit Genesis 6. Maar daarin zij elf woorden weggelakt en de catechisanten moeten die woorden opzoeken en invullen en krijgen daarmee een idee van waar het in dit Bijbelgedeelte om gaat. Op de pagina is ook een leuk ‘weetje’ opgenomen, bij deze pagina is dat: ‘Wist je dat de maten van de Ark precies de juiste verhoudingen hebben voor een zeewaardig schip. Deze maten worden vandaag de dag nog steeds gebruikt in de scheepsbouw’.